Charakteristika třídy
Logopedická třída „Myšky“ se nachází ve 4. budově v komplexu budov, tvořících MŠ Holandská.
Ve školním roce 2024/2025 je ve třídě zapsáno 14 dětí .
Logopedická třída je určena pro děti s vadami řeči. K zařazení je potřeba doporučení spec. pedagoga-logopeda z SPC pro vady řeči.
Logopedická péče vychází ze stanovených podpůrných opatření na základě doporučení speciálně pedagogického centra pro vady řeči, výsledků psychologického vyšetření popř. dalších odborných pracovníků z rezortu zdravotnictví (pediatr, foniatr, neurolog). Tato doporučení se průběžně vyhodnocují a přizpůsobují individuálním potřebám každého dítěte. Dále se vychází ze Školního vzdělávacího programu a zohledňuje se názor zákonného zástupce dítěte.
Každý den je dětem po dobu tří hodin poskytována individuální logopedická péče. Doba je upravována dle individuálních potřeb dítěte (např. podle druhu a míry postižení, podle věku dítěte, schopnosti soustředit se). Intervence probíhá během každého dopoledne ve speciální pracovně před zrcadlem (souběžně s dopolední výchovně vzdělávací činností). 1x týdně zde probíhá v určenou dobu logopedická reedukace a konzultace se zákonným zástupcem dítěte. Pracovna má samostatný vstup, aby nenarušovala provoz ve třídě.
• Součástí korekce řeči dětí jsou přípravní cvičení k upřesnění artikulačních pohybů, k rozvoji mluvních orgánů, rozvoji fonematické diferenciace. K přípravným cvičením patří cvičení dechová a fonační, cvičení na rozvoj motoriky rtů, čelisti, jazyka, měkkého patra, apod. Schopnost fonematické diferenciace je předpokladem schopnosti rozlišovat sluchem správnou a nesprávnou výslovnost nacvičované hlásky.
• Při samotném vyvozování hlásek napodobujeme zvuky přírodní a zvuky z okolí. Vše provádíme nenásilnou formou – formou hry.
• Po vyvození dané hlásky následuje fáze fixace (upevňování artikulačních stereotypů dané hlásky). Při fixaci provádíme nácvik spojování vyvozené hlásky s jinými hláskami v nejrůznějších spojeních. Používáme logopedické materiály a pomůcky .
• Závěrečná fáze je automatizace správné výslovnosti. Výsledkem by měla být správná výslovnost dané hlásky ve spontánní řeči.
Třídu tvoří 1 velká prostorná herna, v které si děti hrají po celý den, probíhají zde výchovné a vzdělávací práce s dětmi. Třída je vybavena odpovídajícím nábytkem, herními kouty, hračkami, které jsou určené k volným hrám a komplexnímu rozvoji dětí. Je zde zázemí pro výtvarné aktivity, pohybové a hudební činnosti a eko koutek s přírodninami. Umístění velkého zrcadla do výšky očí dětí slouží k provádění kolektivních logopedických cvičení – dechová a fonační cvičení, cvičení pro rozvoj motoriky mluvních orgánů, artikulační cvičení, cvičení na rozvíjení fonematického sluchu. Zároveň jsou rozvíjeny i další oblasti, které podporují správný řečový vývoj.
Třída je vybavena pomůckami, které slouží při diagnostice a při terapii narušené komunikační schopnosti. Příklad pomůcek – stimulační (zvukové hračky, hudební nástroje, foukadla), motivační (hry, hračky, obrázky, které dítě motivují ke spolupráci, komunikaci), didaktické (obrázky určené k diagnostice a následnému procvičení jednotlivých hlásek, tématické obrázky, logopedické říkanky, příběhy), podpůrné (špachtle, rotavibrátor), názorné (logopedické zrcadlo), registrační (záznamové listy, zvukové záznamy). Snažíme se tvořit a vyrábět vlastní logopedické pomůcky, které pomohou hravou formou přispět ke korekci řeči.
Spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem (SPC) pro vady řeči Brno, pobočka Znojmo, nám. Armády, s psychology z SPC, se ZŠ Judr. Mareše a se zákonnými zástupci.